Rutiner og dagpleje

20. november 2020

Alder:
8 mdr.

Rutiner og dagpleje

Hej Helen

Tak for dit tidligere svar, det gav mig ro med på vejen (:

Jeg vil gerne dele lidt tanker med dig, som jeg gør mig i forbindelse med min datters opstart i dagpleje d. 04/01-2021

Min datter får jo, som tidligere beskrevet, hendes flasker i mine arme mere eller mindre sovende, da hun nægter andet og nægter andre giver hende dem.

Da hun lige har været syg, i forbindelse med hendes tandfrembrud, har jeg ikke sat hende ned i mælk i formiddagsflasken, men hun er nu blevet rask, og jeg vil her begynde at introducere formiddagsmad og mindre mælk.

Jeg har forsøgt at tilbyde formiddagsmad, men her holder hun bare maden i munden, og vil ikke have noget. Jeg vil sætte hende ned i mælk formiddag, i håb om at hun så lærer at spise mere til formiddag og frokost.

Da der kun er 1 måned og knap en uge til opstart i dagpleje, begynder jeg at føle mig lidt stresset over at hun stadig får både formiddags- og middagsflaske, når hun kun vil have dem hos mig.

Samtidig er ...

Annonce

... tidspunkterne for måltider i dagplejen, ikke den rutine vi har herhjemme, og det vil være for meget at begynde at lave om på, så kort tid inden opstart.

Jeg har undersøgt mulighed for at forlænge min barsel til hun er knap 1 år, dette kan lade sig gøre, men ikke økonomisk, så jeg har kun muligheden at hun starter 04/01.

Her kommer mine spørgsmål til dig:

-Vil hun med tiden forstå at hun skal spise formiddagsmad? jeg tænker hun gør vel hvad de andre børn gør i dagplejen?

-Falder hun ikke naturligt ind i rutinen for måltider i dagplejen, børn plejer jo at være gode til at omstille sig, og med det tænker jeg det måske er nemmere for os, at tilpasse tidsmæssigt måltiderne herhjemme, når hun er startet i dagplejen, da de fleste måltider foregår hos dagplejemor?

Jeg er sådan bange for at hun vil tabe sig når hun ikke får flasker mere, fordi det er svært for hende at blive sat ned i mælk, og spise mere mad.

Jeg håber du kan lette mine bekymringer.

Med venlig hilsen
mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor